Keď sa doma okolo seba poobzeráte, tak pravdepodobne vidíte veci a predmety, ktoré vám nijak neslúžia a nerobia radosť. Vyčerpávajú vás a komplikujú vám každodenný život. Chcela by som vás týmto inšpirovať, pustiť sa do upratovania, ktoré vám pomôže zbaviť sa týchto vecí.
5 krokov ako začať
1. Vízia
Skôr ako začnete manipulovať s vašimi vecami, triediť a upratovať, zastavte sa a odpovedzte si na otázky
- Aká je moja vízia? Čo chcem upratovaním dosiahnuť?
- Ako chcem, aby môj domov vyzeral?
- Ako sa v ňom chcem cítiť?
Ak ste si na tieto otázky doteraz ešte nikdy neodpovedali, teraz je najvyšší čas tak urobiť.
Mnoho ľudí sa púšťa do upratovania vďaka tomu, že čítali knižku od Marie Kondo, pozerali jej show na Netflixe, alebo sa inšpirovali príspevkami o organizovaní a upratovaní na sociálnych sieťach. Mnohí z nich sa však nikdy nezamysleli, prečo to robia a čo tým chcú dosiahnuť.
Čím podrobnejšia bude vaša vízia, tým lepšie. Declutterovanie a zbavovanie sa zbytočností je [dlhodobý a nie jednoduchý proces] (/skutocny-dovod-preco-je-upratovanie-take-vycerpavajuce-a-navod-ako-prekonat-unavu). Motivácia upratovať, ktorú budete mať na začiatku, veľmi rýchlo vyprchá a vy to pravdepodobne budete chcieť vzdať. Verte mi, tá chvíľa určite príde. V tomto momente je dôležité spomenúť si na svoju víziu a opäť si pripomenúť "Prečo je upratovanie pre mňa dôležité?" Keď to so zmenou svojho života myslíte naozaj vážne, tak s chvíľkovou nepohodou a únavou sa úspešne vysporiadate. Pretože viete, že to, čo vás čaká na konci tejto náročnej upratovacej cesty je váš lepší a jednoduchší život. A práve kvôli tomu sa oplatí nevzdať to.
V tejto časti by som sa rada na chvíľu zastavila a vysvetlila slovo "upratovanie". Toto slovo má niekoľko významov, ale mnoho ľudí pozná iba jeden. V slovenčine si najčastejšie pod slovom "upratovanie" predstavujeme čistenie od špiny. Dalo by sa povedať, že slovo "upratovanie" patrí do kategórie neobľúbených. Mnohí ľudia si ho spájajú s negatívnymi spomienkami z detstva. Upratovanie je niečo, čo sa im nechcelo robiť, nutné zlo a to, kvôli čomu zažili doma kopec hádok a kriku.
V mojom svete a v mojej profesii má upratovanie úplne iný význam. Ide o proces, pri ktorom sa rozhodujeme, ktoré veci si chceme nechať a ktoré chceme dať preč. Upratovanie znamená aj vytvorenie a nájdenie miesta pre veci, ktoré si nechávame. Odstraňovaním vecí, ktoré nám nerobia radosť a nepotrebujeme ich robíme priestor tomu, čo máme radi a čo je pre nás dôležité. To vám nikto nikdy nepovedal, však?
Čiže upratovanie, o ktorom hovorím ja, pozostáva z dvoch činností: Decluttering a Organizovanie vecí.
Ak máte pocit, že neustále upratujete a výsledok nevidno, tak pravdepodobne robíte iba klasické upratovanie - čistenie. Mnoho ľudí nikto nikdy nenaučil upratovať a namiesto toho im upratovanie zhnusil. Ešte nie je nič stratené. Upratovanie je ako ktorákoľvek iná zručnosť a dá sa naučiť. Mojich klientov učím upratovať - robiť decluttering a organizovanie a výsledkom je, že upratovanie - čistenie je odrazu oveľa jednoduchšie a zábavnejšie.
2. Zoznam na Upratovací maratón
Declutterovanie a organizovanie vecí nie je šprint, ale maratón. Počítajte s tým, že jedno upršané popoludnie vám na to stačiť nebude. V procese upratovania prechádzate mnoho vecí. Verte mi, dá sa v tom dobre zamotať. Aby ste videli ako postupujete a mali motiváciu pokračovať, odporúčam vám použiť môj Zoznam na Upratovací maratón. Vytlačte si ho a dajte si ho na viditeľné miesto.
Zoznam je rozdelený na kategórie podľa KonMari metódy, ktorými sú Oblečenie, Knihy, Papiere, Rôzne a Sentimentálne predmety. Každá z kategórií má menšie podkategórie. Prečítajte si zoznam a môžete si v ňom označiť zvýrazňovačom kategórie, ktoré si myslíte, že bude jednoduché poupratovať a potom kategórie, ktoré si myslíte, že budú zložité. Tu si môžete všimnúť, že jedným z pravidiel KonMari metódy je, že upratujeme podľa kategórie, nie miesta.
3. Dajte vedieť iným
Ak máte problém zostať motivovaný a dokončiť proces declutteringu, je dobré dať vedieť o tom vašim známym alebo rodine. Bohužiaľ sa stretávam s tým, že druhí ľuďia častokrát nechápu, že niekto robí decluttering a zbavuje sa ešte dobrých (nepotrebných) vecí. Namiesto toho, aby človeka povzbudili, naopak súdia ho a odhovárajú. Ak máte takýchto ľudí v okolí, nedávajte im vedieť o vašom upratovacom projekte. Hovorte o tom iba s ľuďmi, ktorí váš zámer podporujú alebo majú konštruktívne pripomienky.
4. Pred a po fotky
Keď sa pustíte do declutterovania a zbavovania zbytočností, váš priestor sa zmení. Veľmi rýchlo zabudnete, ako to vyzeralo na začiatku a preto vám odporúčam - Dokumentujte si to. Viem, že to môže byť nekomfortné fotiť neporiadok a realitu, v ktorej sa nachádzate. Na druhej strane uvidíte, že ste sa niekam posunuli, že sa hýbete správnym smerom. Keď uvidíte fotky potom, tak vám garantujem, že to bude pocit na nezaplatenie a budete na seba hrdý.
5. Stanovte si v kalendári presný deň a čas kedy upratujete
Decluttering a organizovanie priestoru vyžaduje venovať tomu čas a energiu. Nič sa nezmení, pokiaľ o tom budete iba hovoriť a nič pre to neurobíte. Nezáleží na tom, či si rezervujete v kalendári celý deň alebo 1 hodinu. Hlavne si nájdite čas, kedy sa budete môcť venovať upratovaniu neprerušovane.
Zoberte si teraz váš diár alebo kalendár v telefóne a poznačte si váš prvý časový blok, kedy sa pustíte do upratovania. V telefóne si môžete nastaviť pripomienku, aby ste mali čas pripraviť sa na upratovanie. Nezabudnite na odmenu po upratovaní. Tesne po upratovaní si neplánujte žiadnu náročnú aktivitu, pretože budete unavený. Verte mi!
Odmeňte sa za to, že ste úspešne zvládli to, čomu ste sa zaviazali. Keď si plánujete čas upratovania, majte na pamäti, že začať ráno je najlepšie, pretože vtedy máte zvyčajne najviac energie.